Rank tudta, Freud jobban érdeklõdött der Kern
unsere Wesens, "a létezésünk magja" körüli
homályos kérdések iránt, mint azt számos
õt félreértõ analitikus örököse
valaha is felismerte. A halálösztön és az életösztönök
címû munkájában például Freud
elmondja a fort/da játék történetét,
melyet unokája játszik: az "eltûnés és
visszatérés" fantáziáját ([1920g]
1991, 23.). Noha ragaszkodott anyjához, a tizennyolc hónapos
Ernst nem sírt, amikor egyedül maradt. Elõvett egy tekercs
spárgát, átdobta a bölcsõ fölött
egy hangos és hosszú "o-o-o-o" hanggal, amit anyja és
Freud fortnak [(el)-nek] hallottak. A spárgával megállítva
a tekercset da (itt) hangot gügyögött. Ernst fáradhatatlanul
ismételgette a játékot, és amikor anyja 1920-ban
meghalt, "most, hogy tényleg »el« volt, a gyermek
a bánat semmi jelét nem mutatta" (uo., 113, 3.).
Ernst passzívból aktívba váltott ezzel
a játékkal? Ösztönös lemondást mímelt?
Tudatos szubjektummá a pszichoanalitikus kutatás szubjektumává
vált? A kis Ernst bölcsõjének belsõ része
el volt függönyözve, mint a méh. A tekercsnek a (köldök)zsinórral
való megállításában vajon nem saját
születését játszotta újra Ernst? Nem a
méh belsejéhez csatlakozó köldökzsinórt
húzta? Az anya létezésének felismerése
helyett ("van anya!"), a da szó Jacques Lacan szerint
azt jelenti, "van én!", míg az anyán belül
a fort, a hiány van, ahol a szétválás
a "nem-én" és az "én" között még
nem történt meg. "Nem lehet fort da nélkül",
írja Lacan, "és azt is mondhatjuk, Dasein nélkül"
(1981, 239.). Pontosabban "a Dasein da-ja egyaránt a das
Sein és le sein fort-ja" [sein: franciául
mell]. Más szavakkal, a gyerek csak akkor születhet meg, amikor
az anya visszavonja a mellét. Mark Taylor szerint "minden »kezdet«
egy katasztrofális hasadás" (1987, 88.). A Traumában
Rank azt írja, hogy a tudattalan biológiai eredetének
felkutatásához legalább olyan messzire kell visszamenni,
mint a méhen belüli létezés ideje "a föld
minden új jövevényének" fons et origója,
ahogyan Freud 1920-ban a Három értekezés a szexualitás
elméletérõl egyik lábjegyzetében
céloz rá.
Egy évvel korábban, A kísérteties (Das
Unheimliche) címû tanulmányában, melyet nagy
részben Rank Der Doppelgänger (A hasonmás) címû
esszéje (1914) inspirált, Freud boldogan ír arról
az óceáni érzésrõl, amelyet mindig megtagadott:
"Gyakran esik meg, hogy neurotikus férfiak azt magyarázzák,
hogy a nõi nemi szerv számukra kísérteties.
Ez a kísérteties (unheimlich) hely azonban az embergyermek
számára az õsi otthonának (Heim) bejárata,
azé, ahol egyszer és legelõször mindenki lakott.
»A szerelem honvágy« (Liebe ist Heimweh), szól
a viccelõdõ mondás. Ha pedig az álmodozó
személy álmában egy helyrõl vagy egy tájról
azt gondolja: »Ez a számomra már ismert, ott már
voltam egyszer«, úgy értelmezéskor azt anyai
genitáléval, vagy az anyaméhhel helyettesíthetjük.
A kísérteties tehát ebben az esetben is az egykor
otthonos, régrõl ismert. Az »un« prefixum
azonban e szó esetében az elfojtás kifejezõeszköze."
[Freud (1919h) 1998, 7677.]
A Traumában Rank folytatta Freudnak a tudattalan "köldökére"
irányuló beható kutatását, amelyrõl
tudta, hogy az unheimlich pontnál elakadt, mint azt Freud
az Álomfejtésben kétszer is beismerte: "Minden
álomban van legalább egy olyan pont, amelynél az már
beláthatatlan egy köldök, vagyis az ismeretlennel való
érintkezési pont". Majd késõbb, a nevezetes
hetedik fejezetben a különös "elfojtásjelzõ"
az "un-" elöljáró visszatér:
"A legjobban megfejtett álomban is gyakran felderítetlenül
kell hagynunk valamilyen részletet, mert elemzés közben
észrevesszük, hogy ott az álomgondolatok oly gombolyagának
kezdõszálára bukkantunk, amely kibogozhatatlan, de
az álomgondolathoz sem szolgáltat további adatot.
Ez az álom köldöke; az a hely, ahol az anyag a meg-nem-ismerttel
érintkezik." [Freud, (1900a) 1993, 366.]
De hogy lehet az, hogy a méh köldökének kutatása
"semmit" nem ad hozzá a pszichoanalízishez? A szexualitásnak
nincs köze a pszichoanalízishez? (Green, 1996) "A semmi természetesen
nem tárhatja fel saját magát. Felfedése elrejtés,
leleplezése elleplezés" (Taylor, 1987, 157.). "O",
az abszolút tudás; Wilfred Bion nevezte így egyszer
a Kísértetiest egyszerre utalva a számtani
nullára és az ábécé betûjére.
Paradox módon, még ha megpillantható is a "tárgy
elõtti világegyetem" (Nacht és Viderman, 1960),
a homorú üreg az "O"-ban, ez elgondolhatatlan "nem megsejtett
tudás" (Bollas, 1987). A szexuális élmény
és a születés közötti viszony természetesen
az egység. De vajon a viszony okozatiságot is jelent-e? Oka-e
a létezésnek a szexualitás? A szexuális fogalma
fogalom elõtti: gondolat, szavak, beszéd, nyelv elõtti.
Ödipusz elõtti. Preödipusz elõtti. A fogalom
sötétségbe burkolt alany, felejthetetlen, mert soha
nem tapasztalt, Winnicott szavai szerint "õsi szenvedés"
(1989, 90.). Ez a tárgy elõtti világ továbbmegy,
és minden más valósággal ellentétben
nincs kapcsolata a realitással. Egy "üzemzavar már
lezajlott", írja Winnicott (90., a szerzõ kiemelése),
de nem idézhetõ fel, mivel "még nem történt
meg, mivel a beteg nem volt ott ehhez a történéshez"
(92.). Winnicott szerint még semmi nem vált külön
mint "nem-én", tehát nincs "én" sem, amely
különállóként érezhetne. A világra
születés "inkább a LÉTEZÉSrõl [vagyis
a Daseinrõl], mint a szexualitásról szól"
(Winnicott, 1986, 35., a szerzõ kiemelése).
Ahogy Freud egy alkalommal Fliessnek viccesen mondta: "Pour faire
une omelette il faut casser des oeufs" 4 (Freud, [1905e]1993, 52.,
Masson, 1985, 365.). Ahhoz, hogy homelette-et, kis embert Hamletet
például készítsünk, fel kell törnünk
egy tojást. Ez a törés az "õstörés"
(Bálint, 1994), a "titokzatos bûn" (Rank, 1924, 169.),
amelybe a föld minden új jövevénye a születéssel
"belevettetett"? De pontosan mi a belevetés? Mi a belevetõ?
A koncepció 5 a nagy O-ra, az orgazmikus tûzre redukálandó?
"Nagy a kísértés, hogy azt mondjuk, hogy a nemi aktus
vált »kreatívvá« a tûz nemzedékével
való összehasonlítás révén, és
nem a tûz nemzedékének volt szüksége szexualizálódásra"
elmélkedett Rank az Art and Artistban (1932a, 174.). Lacan
a nõi szexualitásról szóló egyik szemináriumában
megjegyzi, hogy valami redukálhatatlan dolog amirõl nem
tudunk semmit "túllép" az orgazmikus tûz erején.
A jouissance nem fordítható le, mindig marad egy megmagyarázhatatlan
része: "Vannak férfiak, akik (…) úgy érzékelik,
hogy kell lennie egy jouissance-nak, amely "túllép"
valamin. Ez az, amit rejtélynek nevezünk. (…) A múlt
század végén, Freud idejében arra történt
kísérlet, hogy a rejtélyest a baszás kérdéseire
redukálják. Ha jól megnézzük, ez nem errõl
szól. Nem lehet-e, hogy a jouissance, amirõl nincs
élményünk és tudásunk, helyez bennünket
a létezés ösvényére? [ex-sistere:
latinul továbbmenni]." (Lacan, 1983, 147.)
Lacan szerint az emberi lények "egyáltalán nem
találkoznak ezzel a pólussal, melyet nagy O-nak neveztünk"
(1993, 270.). A születés traumája címû
munkájában Otto Rank, aki a hõs születésének
mítoszáról írt esszét, semmit nem beszél
a végzetes õstraumáról, Bion "O"-jának
lényegérõl: a feneketlen ûrrõl a blasztociszta
magjában, a csíraplazma üreges Kernjérõl.
Rank és Lacan tudta, a pszichoanalízis beszélõ
kúrája hallgat, amikor az emberi élet létrejöttét
kezdené analizálni. "(…) szívesen elfeledkezünk
arról, hogy valójában minden véletlen a mi
életünkben, kezdve az ondósejt és a petesejt
találkozásától, melybõl keletkeztünk
(…)" emlékeztet Leonardo-esszéjében Freud ([1910c]1982,
324.). Félbillió az egyhez valószínûséggel
megszületik a hõs, a bolygó új jövevénye,
rejtélyes idegen egy nedves vidéken, minden emberi lény
elsõ otthonában [Heim] a magzatburokban (Nilsson és
Hamberger, 1990). "Amikor valaki elõször pillantja meg a tengert,
szeli át az óceánt, úgy érzi magát,
mint egy hõs, aki valószínûtlen jelentõségû
tettet vitt véghez" írja Freud lelkesen Romain Rolland-nak,
saját óceáni visszatérésérõl
az Akropoliszra (1936a, 247.).
Mi hát az "Anya"? Elemi gondozói szerepén
túl, melyet Lacannal ellentétben Rank (1996) teljes mértékben
méltányolt, az "Anya", Mark Taylor szerint a név
a kimondhatatlanra, arra, ami nem elbeszélhetõ: "Az »Anya«
a megnevezhetetlen »neve«. Pontosabban, az örökké
õsi anya redukálhatatlanul »megnevezés elõtti«"
(Taylor, 1987, 163.). D. H. Lawrence könyve, A tudattalan fantáziája
szerint, amelyet Rank (a Jessie Taftnak mondottak szerint) talán
a legjobban csodált: "Mindenfajta hit elsõ dolga, hogy tudatlanságát
deklarálja. Nem tudom, honnan jöttem azt sem, hova távozom.
Nem tudom az élet eredetét, sem a halál célját.
Nem tudom, hogyan lettek a szülõk sejtjei, amelyek biológiai
gyökerei annak az énnek, aki vagyok. Legkevésbé
sem tudom, mi volt az a két szülõi sejt. A kémiai
elemzés csak komédia, apám és anyám
pedig csak közvetítõk voltak. És mégis,
azt kell mondanom, mivel tudnom kell errõl a két sejtrõl,
boldog vagyok, hogy tudok róluk." [Lawrence, 1922, 15.]
Mit tud a kémia vagy ennek megfelelõje, a pszichoanalízis
e két sejt bármelyikérõl, az áttétel
(Überträgung) közvetítõirõl, a
sejtek üreges gömb formájú egyetlen rétegének,
a blasztocisztának, annak csírasejtnek az "átvitelérõl",
amely nem kevésbé titokzatos, mint állítólagos
"oka" a két szülõ csírasejtjének
párosodása? Ez az ismeretlen "ok", véli Lacan,
egy "Elveszett Ok" (1977, 324.). Két szem kozmikus hulladék,
vagy pontosabban, két halmaz egy végtelen számú
kozmikus ismeretlenbõl egyesíti magjait és beleolvad
a semmibe. Mint a Fõnix, aki hamvaiból születik újra,
az ember, megfoghatatlanul, kilenc hónap múltán bukkan
elõ a blasztociszta hasadékából. A szexualitás
a létezés oka? Miután megállapította
egy jelenség létezését, Freud tudósította
Romain Rolland-t, hogy "a következõ kérdés természetesen
az okot illeti" (1936, 242.). De mit értünk pontosan ok
alatt? Lacan szerint "az ok egy »lyuk« (trou), hasadék
(fente) vagy ûr (gap), amelynek »jellemzõje
egy végérvényes pont minden tudás nélkül«"
(Taylor, 1987, 110.). A pszichoanalízis mottója "a kauzális
gondolkodás mottója", tréfált Lacan
a "cause toujours", amelyet Lacan [angol] fordítója
így ültetett át: "always a cause" [mindig van ok],
vagy másképpen, a pszichoanalízis alapszabályának
megfelelõen: "keep talking" [mindig beszélj] (1977,
40., 107.). "Egy irat tudatja velem, hogy megszülettem" jegyzi
meg Lacan az Apa Nevét és az Anya Nevét feltüntetõ
dokumentumról. "Én azonban visszautasítom ezt a bizonyítványt"
(viii.). Ugyanakkor Lacan tõle szokatlan alázattal beismeri,
hogy nem a saját tulajdona: "Nem vagyok saját magam oka"
(1981, 13.), mondja, kétségbe vonva Freud causa-sui
projektjét. "Az alkotó olyasvalaki, aki nálam jelentõsebb.
A tudattalanom (…) fölöttem (Clark, 1988, 35.).
Wo es war, soll ich werden, mondta Freud az óceáni
tudattalan fölött álló maszkulin ego gyõzelmét
hirdetve. Ahol az ösztön-én volt, oda az énnek
kell kerülnie. "Olyan kulturális munka ez, amelyet méltán
hasonlíthatunk a Zuyder-tó lecsapolásához"
(Freud, [1933a]1977, 167.), mely az Északi-tenger egy keskeny öble
Hollandiában: "Ahol rejtõzés/csend volt, feltárulkozás/beszéd
lesz. Minden fátylat föl kell lebbenteni, minden függönyt
fölemelni, minden szoknyát fölhajtani, mindent lemezteleníteni.
Csakis így lehetséges úrrá lenni a szörnyûségesen,
szabályozni a csodálatost, beolvasztani a különbözõt,
homogenizálni a heterogént, racionalizálni az irracionálist,
megfékezni a szélsõséget és eltörölni
a maradékot. (…) De mi van a sorok között, elmondatlanul?
Mi marad értelmezetlenül, mert értelmezhetetlen, áttétel
nélkül, mert nem áttehetõ? (…) Mi van akkor,
ha a fátylak újabb fátylakat »fednek fel«,
a függönyök újabb függönyöket? Mi
van, ha nem minden vagy mindenki lecsupaszítható? Ha bizonyos
titkokat nem lehet elmondani? Ha bizonyos folyamatok egyszerûsíthetetlenül
rejtélyesek? (…) Ha, amint már kezdjük gyanítani,
»az igazság egy nõ«?" [Taylor, 1987, 339340.]
Rank még A születés traumája címû
mûvében is amellett érvelt, hogy a tudattalan hozzáférhetetlen
minden intellektuális felfogókészség, azaz
minden pszichoanalitikus bepillantás számára. A tudattalan
legjobb közelítése, aszimptotikusan, mondta Rank, "az
embrió kapcsolata az anyaméhhel [Verhältnis des Embryo
zum Mutterleih]" (1924, 195.). Minden, ami "szûk értelemben
véve" szexuális, az a tudatelõtteshez [Vorbewußten]"
tartozik, nem a tudattalanhoz, amely örökké ismeretlen
és megismerhetetlen marad, állítja Rank (195.). Amit
a pszichoanalízis, Nietzschétõl [magyar fordításban
Kosztolányitól] kölcsönözve a szót
"õsvalaminek [Es]" nevez, az "semleges nemû [Geschlechtich
neutrale]" (195.). Rank szerint a tudattalan túl van a
pszichoanalízisen. A nemiségen. Még a csíraplazmán
is. A tudattalan valamin "túli", "az »önmagában-való-dolog«,
az egyetlen transzcendentális, tehát átláthatatlan
realitás", mondja Rank (178.). Lacan kifejezésével,
"a valódi valamin »túli«" (Taylor, 1987,
92.). A tudattalan nem az elme fekete doboza, melynek tartalma analízissel
kibontható és újracsomagolható, hanem végtelen
múlt, amely tér és idõ hidegségébe,
váratlan érkezésünk elõttre nyúlik
vissza, és egy szintén végtelen jeges mélység,
amely halálunk után dereng (Kramer, 1995). "Hogy mi teremti
a Létezést és a létezõket, az a misszionárius
aktusban nem tárul föl egészen (Taylor, 1987, 45.).
A felejtésbõl, Nichtsbõl emelkedünk
ki a fogantatáskor, és a felejtésbe, Nichtsbe
térünk vissza a halállal, megmagyarázhatatlanul.
"Hallottam egy gyermekrõl írja Freud , aki becsapottnak
érezte magát, és sivalkodni kezdett, mert arra a kérdésre,
hogy honnan jön a tojás, azt a választ kapta: a tyúkból,
arra a további kérdésre pedig: honnan jön a tyúk,
azt a felvilágosítást kapta: a tojásból.
És ez mégsem volt játék a szavakkal, mert az
igazat mondták a gyermeknek" (Freud, [1914d]1993, 109.). "Az
igazat" mondták? Minden igazság elmondható? Mi
van akkor, ha az "igazság", amint Nietzsche elmélkedett
rajta, "egy nõ"? "Mi van akkor, ha nem minden és mindenki
lecsupaszítható? Ha bizonyos titkokat nem lehet elmondani?
Ha bizonyos belsõ folyamatok egyszerûsíthetetlenül
rejtélyesek?" (Taylor, 1987, 340.) Rank, miközben nem
vitatja a biológia vagy a nemi különbségek "igaz"
voltát, a biológiai alap alá pillant, hogy magának
a Daseinnek az ontologikus, pontosabban preontologikus rejtélyével
szembesüljön: a félelmetes, eltörölhetetlen
különbséggel lét és nemlét között
(Kramer, 1995). Ez a különbség nem redukálható
semmi másra, még a nemek különbségére
sem. "A tudattalan hasadéka Lacan szerint preontologikusnak
mondható" (29., a szerzõ kiemelése). A különbségnek
eme hasadéka felõl gondolkodni, tudottnak gondolni a nem
sejtettet, Heidegger szerint annyit jelent, mint a különbségrõl
különbségként gondolkodni: "A lét
[Dasein] mint különbség" (Taylor, 1987, 43.).
Mi az, ami nem létezõ a természetben a kultúrán
kívül? Van olyan idõ ha "idõnek" nevezhetõ
, amikor egy emberi lény nem létezõ vagy létezés
elõtti? Hogyan alkalmazható itt, egy idõ elõtti
idõben a van szó (egy kopula)? Honnan jön minden
vendégek legfurcsábbika az emberi szubjektum? kérdezi
Nietzsche (Taylor, 1987, 36.). Az olyan írók felderíthetetlen
nyelve, mint Heidegger vagy Lacan, azt sugallja, hogy a nyelv kudarcot
vall, amikor a preontologikus kérdéssel szembesül: Mihez
hasonlítható a nemlét? A méhen belüli
tapasztalathoz? Aligha. A méhen belüli tapasztalat nem különbözik
eléggé a méhen kívülitõl, noha
térben és idõben közelebb lehet a létezés
elõtti pillanathoz. Mi a helyzet a létezés utáni
pillanattal a halállal? De a halál csak az "után"
egy másik elnevezése. A halál épp annyira megismerhetetlen,
elgondolhatatlan, mint az "elõtt". Még Bion "O"-ja
is túlságosan heimlich, a maga anyaméhszerû
sírszerû kerekdedségében, túlságosan
betûrendszerû, számszerû, ismerõs ahhoz,
hogy a nemlét vagy a Lét jelentését sugalmazza,
ha a nemlét egyáltalán sugalmazható. Talán
csak a legnagyobb nyelvmûvészek, az olyan erõteljes
költõk, mint Lacan képesek sugalmazni "Azt" akármi
is "legyen" das Es. Az áttétel "megnyitásával",
írja Lacan, "létre kell hoznunk a Másik képét,
nagy O-val, amely a beszéd felvonultatásának helye"
(1977, 264.). Lehetséges, hogy ez a Másik nem más,
mint az az idegenség, amit Rudolf Otto (1923) The Idea of the
Holy címû mûvében a mysterium tremendumnak,
az "egészen Más"-nak, ganze Andere-nek nevez?
Otto Rank mindig a legegyszerûbb értelemben határozta
meg a kultúrát: az emberi lényeknek ahhoz a felismeréshez
való viszonyulásaként, hogy a csíraplazma tartozékai.
A természet számára, jegyezte meg Rank a Beyond
Psychology címû munkában, "a teljes egyén
férfi vagy nõ semmi más, csak egy nemi sejt. Az
embernek az a szükséglete, hogy megkülönböztesse
magát mint individuumot (…) tisztán biológiai
funkciójától, létrehozta azt a hasadást
a természet és õközötte, amitõl szenved,
de ami ugyanakkor képessé tette az emberi kultúra
megvalósítására (1941, 227., kiemelés
tõlem, R. K.). A születés talán "természetes"
esemény. De a mûvészeti alkotáshoz hasonlóan,
a személyiségnek a testi anyagból történõ
megalkotása is természet fölötti, nem természetes,
talán antiszexuális aktus. Mint Lacan, Rank is megtagadta
az apákat és anyákat, akik tulajdonjogot követeltek
fiaikon és lányaikon. Lacannal ellentétben azonban
Rank dicsõítette a személyiséget annak minden
fájdalmával, bûnével, szorongásával
együtt. Rank nem akarta kiönteni a fürdõvízzel
együtt a gyereket, vagyis a szülõi tulajdonjogokkal együtt
a személyiséget. Terápiájának célja,
mondta Rank, az "énfejlõdés" (1929, 20.). A fejlõdés
szó eredete a latin devolvere, melynek jelentése
kibontani, megmutatni, teljesebb képet adni, láthatóvá
tenni, ami láthatatlan mint a fénykép elõívása
a kémiai oldatból. Az emberi szelf akarati aktus, fájdalmas
törés, nagy cezúra, alapvetõ elszakadás
az anyagtól és az Anyától. Az emberi
szelf mûvészeti alkotás, nem természeti mû,
nem csírasejt. Természet fölötti a természeten
"fölül" vagy azon "túl". "A valódi én
vagy szelf a maga erejével, az akarattal, kimaradt a pszichoanalízisbõl"
(Rank, 19291931, 113.). A nyelv jelentõs szûkében
van a sajátosan emberi összetevõ megragadásának,
véli Rank: "Ez a nyelvi képtelenség arra, hogy verbálisan
kifejezzük az irracionálist, voltaképpen csak a legmélyebb
emberi problémát tükrözi, két világ
ütközését, amelyben az ember megpróbál
egyidejûleg élni, a természetes és az ember-alkotta
világét. (…) Ennélfogva valójában mindenhez
kétfajta szóra van szükségünk, hogy
elkülönítsük a természetes és az »Ersatz«-dolgot,
melyet ember alkotott." [Rank, 1940, 13., kiemelés tõlem,
R. K.]
Freud mûve, a A halálösztön és az
életösztönök (Jenseits des Lustprinzips) "egy
»Túl a kauzális elven«-né válhatott
volna írja Rank a Psychology of the Soulban , ha Freud
nem keres menedéket egy átfogóbb kauzalitásban,
melyet mint »ismétlési kényszert« ír
le" (1930b, 187.). Rank szemében Planck és Einstein
kvantumfizikai kísérletei döntõ csapást
mértek a "kauzalitás törvényére".
Ezen kívül, folytatja Rank, Bohr komplementaritás-elmélete
és Heisenberg bizonytalansági elve azt sugallja, hogy az
emberi lény egyszerûen "fölötte áll a törvényszerûségeknek,
és nem fogható fel vagy magyarázható meg teljesen
sem a természet-, sem a társadalomtudomány kauzalitása
(175.), sem pedig a pszichoanalízis "oka" segítségével.
"A kauzalitás törvényének szigorú formuláját
tekintve idézi Rank Heisenberget , amely szerint, ha ismerjük
a jelent, kiszámolhatjuk a jövõt, a tétel,
és nem a következtetés hamis. Alapjában véve
nem ismerhetjük a jelent annak minden döntési szakaszában."
(174., kiemelés tõlem, R. K.). Egy 1930-as, a Bécsi
Pszichoanalitikus Egyesület elõtt tartott beszédében
azonban Freud megvádolta Rank Psychology and the Soul címû
mûvét, mert arra használta "a relativitáselméletet,
a kvantumelméletet és a határozatlansági elvet,
hogy kételyét fejezze ki a fizikai kauzalitással kapcsolatban,
hogy végül ne maradjon más, mint a lélek és
a szabad akarat. De hiszen [az ok] nem lehet illúzió",
dörögte Freud, egy jelenlévõ analitikus szerint
"erõs érzelmi hangsúllyal" zárva kivételes
nyilvános támadását Rank ellen (Sterba, 1982,
116117.). |