Martin Weimer: Ferenczi Sándor és a pasztorális pszichológia
JEGYZETEK
* Az "Együttérzés nélkül nincs gyógyítás
Ferenczi Sándor, 18731933" címû konferencián,
a Hofgeismari Evangélikus Fõiskolán tartott elõadás
(1998.5.12). Köszönöm Ingrid Behrends néhány
korrekciós javaslatát.
1 Ferenczi kísérletei a kölcsönös analízissel
nemcsak a pszichoanalízis késõbbi, a viszontáttétel
strukturáló funkcióját illetõ belátásait
elõzik meg, hanem azt a rendszerelméleti felismerést
is, hogy a megfigyelõ strukturálja megfigyelése tárgyát.
2 A Foulkes és Bion, illetve Tavistock közötti nevezetes
rivalizációt itt nem tárgyalom részletesebben.
A vitás értelmezések (King, Steiner, 1991) folytatását
a csoportanalízis szintjén lehet kezelni. Talán a
német nyelvû analitikusok úgy próbálhatnának
meg erre a nemzetiszocializmus alatt számûzetésben
zajlott vitákban megjelenõ német történelmi
káoszra a tudatukban valamiféle jóvátételt
keresni, hogy megpróbálják ezt a megosztottságot
illetõen is érvényesíteni a depresszív
pozíciót, amelyre integratív tendenciák jellemzõk.
Számomra úgy tûnik, hogy ez a feladat. Jelen szövegben
ennek a próbálkozásnak apró példája
az "establishment" (Bion) illetve a "bennfentesek" (Elias) fogalom
használata. Bion establishment-fogalmában a a/` modell áll
a háttérben; Elias "bennfentesek" fogalmánál
a "bennfentesek" és "kívülállók"
(1990) közötti folyamatszerûen változó viszony
igen hasonló modelljérõl van szó.
3 A kapcsolódást Matte-Blancónak a pszichikus
jelenségek biológiai struktúrájával
kapcsolatos elgondolásával csak megemlíteni tudom
(Matte-Blanco, 1988)
4 A "Rács" (Grid) Bionnál egy speciális
jegyzetelési rendszer, amely az analitikus óra során
elhangzott kijelentések struktúrájának megragadására
szolgál. Lásd részletesen: J. és N. Symington:
W. Bion klinikai munkássága. Animula, Budapest. 1999.,
4154. old. (A szerk.)
5 Raguse kategóriája: a szöveg hatástörténete,
amelynek alapján annak tudattalan tartalmát rekonstruálni
lehet, éppúgy érvényes erre a szövegre
is.
6 A társadalmi szervezetek pszichoanalitikus szemszögbõl
való vizsgálata újabban igen fontos adalékokat
nyújtott számomra a tudattalan családra leszûkített
konstrukcióinak dekonstruálásához (vö.
Weimer, 1999).
7 És természetesen Ferenczi volt az is, aki a "Titkos
Bizottságban" (Wittenberger, 1995, 242) zajló konfliktusok
csúcspontján azt az éles szemû megjegyzést
tette, hogy ezeknek a konfliktusoknak mindenképpen az az egyik kiindulópontja,
hogy Freud nem analizáltatta magát. Tehát azzal a
javaslattal állt elõ, hogy néhány hónapra
az analitikusa lesz. Ez megmaradt javaslatnak. A wiesbadeni elõadásban
Ferenczi megemlíti az analitikusok egyik szerepproblémáját,
a képmutatást, ami akkor valóban forradalmi kiállásnak
számított. Akármennyire is megvannak ennek a képmutatásnak
az egyéni okai, mégis kétségtelenül szerepjelenséget
tár elénk, tehát a pszichoanalitikusok foglalkozási
szerepében jelen lévõ tudattalan társas jelenségekre
mutat rá. Megint szembekerültünk a számtalan jelenség
egyikével, ahol Ferenczi olyan korát messze megelõzõ
sejtéseket mond ki, amelyekhez csak generációkkal
késõbb zárkóznak fel (A társadalmi szerepek
pszichoanalíziséhez: Weimer, 1999).
8 Mint tudjuk, eltart egyébként pár évig,
amíg a tornacipõbõl külügyminiszteri öltöny
lesz.
9 Mario Erdheim (1996, 161) hívta fel a figyelmet arra, hogy
"a pszichoanalitikus egopszichológia éppen abban az évben
fejlõdött ki, amelyben a fasizmus hatalomra jutott: amikor
tehát az én és racionalitása egyre nagyobb
veszélybe került. Ez a mondat azonban mindenképpen még
nagyobbat durran, ha Zygmunt Baumannal (1992) a nemzetiszocializmust a
racionalitás diadalaként értjük
10 Lehet, hogy átvehetné a pszichoanalízis a teológiából
mindenek elõtt a jövõperspektíváról
szóló 3.hitcikkelyt, amely annyira hiányzik neki?
Úgy tûnik, igen Különösen az analízis
befejezésének kérdésénél válik
ez jelentõssé (Schütt, Weimer 1998). Ferenczi ezzel
kapcsolatos munkájában (1928, 235) így fogalmaz: "az
analízisnek úgyszólván végelgyengülésben
kell kimúlnia". Ez a megfogalmazás ékesszólóan
mutatja a pszichoanalitikus módszer idealizálása mellett
azt is, hogy az elméletnek hiányzik a jövõaspektusa.
Egy pasztorálpszichológiai jövõfogalomnak véleményem
szerint Melanie Klein depresszív pozícióval kapcsolatos
elgondolásából kell kiindulnia. Ennek a dialektikája,
amelyben a múlthoz kapcsolódó bûntudatról
és a jövõhöz kapcsolódó jóvátételi
vágyról van szó, az univerzális egyidejûség
jelenlegi helyzetében (Nowotny, 1989) kikerülhetetlen társadalomkritikus
gondolatokat tartalmaz. Mivel még a másság tolerálását
is a depresszív pozíció egy fontos vívmányának
tartjuk, ezért úgy tûnik nekem, hogy ez adhatja meg
a lehetséges fogalmi keretet a pszichoanalízis befejezésének
nehéz témájához.
11 A pszichoanalízis zsidó szubtextusának kérdéséhez
ld. Blumenberg, 1997. Terjedelmi okokból ennek a technikai implikációiba
nem tudok mélyebben belemenni, csak jelzem, hogy Ferenczi terápiás
technikájában az anyaszereppel való azonosulást,
ahogy õ látja, én eredetmítosz-gondolkodása
megvalósításának tartom. Egyébként
itt is tetten érhetõ mélyen ambivalens viszonyulása
Freudhoz: Freud patriarchális eredetmítoszt konstruált,
úgyhogy Ferenczi pedig matriarchálisat.
12 Nem akarom elhallgatni, hogy a minõségbiztosításra
irányuló analóg technikákat a pszichológiai
tanácsadásban ugyanúgy az omnipotens "seeing is believing"
megvalósulásának tartom. Szociológiailag minden
ismert társadalom a munka célracionális rendszerei
mellett megengedett magának a lelket képviselõ vallási
rendszereket, amelyek gazdaságilag az anyagi javak áldozatként
való céltalan elpazarlásának elvi alapján
nyugszanak (legátfogóbban: R. Bischof: Georges Bataille,
1984). A Fal leomlása óta a kapitalizmus azt sugallja, hogy
ezt a vallásos területet csak a szórakoztatóipar
ipari manifesztációi között lehet megszervezni.
Boris Becker szervája az áhítat és Berti Vogté
az áldozat.
13 " Ki az a merész argonauta, aki ezt az ismeretlen tengert
(a nõiséget, M. W.) behajózta?" kérdezi
1774-ben Theodor Gottlieb von Hippel (idézi Honegger, id. mû
87.). A válasz: Ferenczi Sándor! Õ ugyanis éppen
ezt a metaforát használja.
14 Egy másik munkámban (Weimer, 1998) ezt a változást
társadalmi folyamatként értelmezem. Ahogy a kapitalista
árutermelés univerzálisan tért hódít,
úgy vesztik el az addig univerzálisnak gondolt normák
az érvényesség iránti igényüket.
A protestáns kultúrában ez a folyamat a missziós
kommunikáció jelentõségének csökkenésében
tükrözõdik vissza, amikor a prédikáció
társadalmi megvalósítása felér a prédikációval.
A Német Szövetségi Köztársaságban
nyilvános beszédben a papot körülbelül a '70-es
évek óta nem prédikátornak, hanem lelkipásztornak
nevezik.
15 Bálint motívuma, a páciens/analitikus = anya/gyermek
harmonikus összefonódása a pásztormetafora egy
másik megvalósítását mutatja be; ez
az eredetmitikus konfliktusmentesség paradicsomi ideálját
sugallja, amelyet, mint már Ferenczinél is, hic et nunc a
terápiás órán be kell teljesíteni. Luther
nyomán nevezhetjük ezt a rajongó tradíciónak
a pszichoanalízisben.
16 Az általam ismert egyetlen kivétel Thomas Bonhoeffer
mûve (1985), mindamellett ez egy történelmi munka "A
keresztény lelki gondozás eredete és lényege"
tárgykörében, nem pedig a lelkészi munka gyakorlati-teológiai
vázlata. Klaus Heinrich (1981) a deduktív logikát
illetõ kritikájában véleményem szerint
következetesen bebizonyította, hogy ez a fajta logika a nemek
közötti különbség patriarchális tagadásán
nyugszik.
17 A módszertani háttér a londoni Tavistock Institute
for Human Relationsben kifejlesztett, a társadalmi intézmények
és a bennük megjelenõ foglalkozási szerepek pszichoanalitikus-rendszerelméleti
megfigyelésére szolgáló modell (Weimer, 1998,
1999)
18 Az esetek nem elhanyagolható számában ez csak
externalizáló reintegráció lehet, amire Ronald
Britton a csodálatos "Pantomimló" metaforát találta
(1994)
19 Aktuális példaként eszembe jutnak a Lady Diana
halála körüli drámai események.
20 Sokat köszönhetek kieli fókuszterápiás
konferenciánk pasztorálpszichológiai kollégiumának
és szupervizorának, dr. R. Klüwer úrnak.
21 Ennek az idegenszerû szépségét hallhatjuk
Ligeti Continuum címû csembalódarabjában.