Robert Lagier: A kisgyermek története
JEGYZETEK
[1] E tanulmány előadásként
"A kisgyermek tevékeny részvétele önnön fejlődésében és a felnőtt
felelőssége" címmel rendezett nemzetközi konferencián hangzott el
(Pikler-Lóczy Intézet, Noszvaj-Budapest, 1991. szeptember 25-28.).
[2] B. Martino, "Le
bébé est une personne", Esission TV, TF1, 1985; "Le bébé est
une personne", Ballade/TF1, France, 1985.
[3] A kifejezést Jung egy
írásának címéből kölcsönöztem, melyben egy igen régi kínai taoista bölcseleti
művet értelmez. Ennek leírásában saját, a lelki változás folyamatáról alkotott
elképzeléseire ismert. Az "aranyvirág" Jung szemében a Mély-én
megtapasztalását jelképezi, azt az ősi pszichikus valóságot, amelyről a
továbbiakban még sok szó esik (Commentaire sur le mystčre de la fleur
d'or, Paris, Albin Michel, 1979).
[4] D. W. Winnicott, La nature humaine, Paris, Gallimard, 1950.
[5] A kifejezést Myriam
David és Genevičve Appel Franciaországban publikált művének címéből vettem
át, amely a Pikler-Lóczy Intézet tevékenységét módszertani, didaktikai
érdemeinek és tömörségének köszönhetően kiválóan ismerteiti (M. David,
G. Appel, A Lóczy: sajátos gondolkodás-gondoskodás a csecsemőről, a
kisgyerekről, Pikler-Lóczy Társaság a Kisgyermekekért, Budapest, 1988.)
[6] M. David és G. Appel
ezzel kapcsolatban egy igen finoman kidolgozott összehasonlító vizsgálatot
mutat be, és mind az előfeltevéseket, mind az eredményeket roppant sokrétűen
vitatja meg.
[7] Ez "Az elsődleges
érzelmi fejlődés" című cikkben szerepel, melyben D. W. Winnicott pontosan
leírja a működésbe lépő lelki folyamatokat az újszülött élete kezdetétől
(De la pédiatrie ŕ la psychanalyse, Paris, Payot, 1989).
[8] A "Pszichózis és
anyai gondozás" című cikke e folyamatokról ad átfogó képet.
[9] Kiemelés tőlem [a szerző].
(C. G. Jung, Dialectique du moi et de l'inconscient, Paris, Gallimard,
1964).
[10] A VII., "Az eredmények
megvitatása" című fejezet különösen jól világítja meg ezt a témát.
[11] Ennek kapcsán megjegyzi:
"Tudatosan és szándékosan keresem a kétértelmű kifejezést, mert az
jobban megfelel az emberi lény természetének, s ezért kívánatosabb, mint
az egyértelmű kifejezés […] szívesen rezegtetem meg az összes harmonikus
felhangot" (Jung, Ma vie, Gallimard, 1973.).
[12] C. G. Jung, La guérison
psychologique, Genčve, Georg, 1984.
[13] C. G. Jung, Psychologie
du transfert, Paris, Albin Michel, 1980.
[14] "A tudattalan
megközelítése" című fejezetről van szó Az ember és szimbólumai
című tanulmánykötetben. Göncöl Kiadó, Budapest, 1993.
[15] C. G. Jung, Az ember
és szimbólumai. Göncöl Kiadó, Budapest, 1993.
[16] A szerzőnek "Az
individuáció folyamata" című cikkére hivatkozom a már említett tanulmánykötetben.
[17] Az "anya"
kifejezést itt abban az értelemben használom, ahogy Winnicott alkalmazza
minden, elvileg felnőtt személyre, aki az újszülöttel anyaként foglalkozik,
függetlenül nemétől, mert ennek kezdetben nincs akkora jelentősége.
[18] A fejlődésnek ezzel
az aspektusával, illetve a belőle esetlegesen fakadó zavarokkal kapcsolatban
haszonnal forgathatjuk Winnicott "A tudat és a lélek kapcsolata a
testtel" című cikkét.
[19] Winnicott terminológiájában
a "handling" a gondozás azon mozzanatait jelöli, amelyek a "perszonalizáció"
szakaszában kimondottan a jó pszichés-szómás asszociáció megalapozásához
járulnak hozzá.
[20] I. m., VIII. fejezet,
163. o.
[21] Amit a szerzők egyébként
elemzéseikben másutt nem mulasztanak el megtenni.
[22] I. m., VIII. fejezet,
163. o.
[23] C. G. Jung, Psychologie
et éducation, Paris, Buchet-Chastel, 1977.
|