Szabó Tímea: Füst Milán esztétikája
JEGYZETEK
[1] Füst Milán: Látomás és indulat
a művészetben. Kortárs Kiadó, Bp., 1997. 56.
[2] Füst Milán: Napló I. Magvető
Könyvkiadó, Bp., 1976. 214.
[3] Füst Milán, 1997. 164.
[4] A vizsgálat többféleképpen történhet.
Felvehetnénk ugyanis egy biográfiai nézőpontot is, amely elsősorban (élet)történeti
dokumentumokkal dolgozva keresné a kapcsolatot Füst Milán és a pszichoanalízis
között. Mivel azonban ilyen történeti dokumentumok csak igen csekély számban
léteznek, s sok esetben azok is megkérdőjelezhetők, ezért ezeket csupán
háttér-információknak tekintjük. Nézőpontunk sokkal inkább poétikai, abban
az értelemben, hogy a Füst Milán-i esztétika és a pszichoanalízis fogalomrendszere
között keresi a párhuzamokat. A dolgozatban használt "találkozás"
kifejezés is a paralelizmus értelmében szerepel főképp "a pszichoanalízis
mint közvetlen hatás" gondolatköre helyett.
[5] Az Emberismeret körkérdése
magyar írókhoz (A pszichoanalízis hatása írókra és irodalomra) Emberismeret
1935. II. évfolyam. I. kötet., idézve In: Helikon 1990/2-3.
324.
[6] In: Füst Milán: Emlékezések és
tanulmányok. Magvető Kiadó, Bp., 1967. 276-279.
[7] Füstnek több tanulmánya is született
pszichológiai kérdésekről, pl. az "Általános lelki jelenségek eredete"
című írása, vagy a Szexuál-lélektani írások mint önálló kötet. Jungnak
pedig az archetípus-, illetve extrovertált, introvertált személyiségtípus-elméletével
kapcsolatban több helyütt is hangoztatta, hogy ezekkel ő lényegében megelőzte
Jungot.
[8] Bár ezen a ponton el lehetne gondolkodni,
hogy egy-egy Freud általi esettanulmány narrációja és az irodalmi narrációk
között milyen párhuzamok fejthetők fel, mint arra többen felhívták már
a figyelmet, akik Freud hermeneutikáját vizsgálják. Magyar szerzőként pl.
Szummer Csaba: Freud nyelvjátéka. Cserépfalvi Könyvkiadó, 1993.
S ne felejtsük el, hogy Freud "irodalmi munkásságát" nyilvánosan
is elismerték, hiszen műveiért irodalmi (Goethe-)díjat kapott.
[9] Így ez az Esztétika 1947-ben jelent
meg először.
[10] Kosztolányi Dezső: Füst Milán:
Változtatnod nem lehet. In: Szellemek utcája. In memoriam Füst Milán.
(Szerk.: Kis Pintér Imre.) Nap Kiadó, 1998. 29.
[11] In: Füst Milán, 1997. 183.
[12] Uo. 189.
[13] Uo. 161.
[14] Uo. 162.
[15] Uo. 157.
[16] Füst esztétikájában a "modern"
terminust főként abban a történeti értelemben használja, hogy az
újdonság csupán történeti értéknek tekinthető. Illetve a "modernnek"
megtalálhatjuk azt a pejoratív értelmezését is, mely szerint az "új"
iránti igény már-már követelménnyé vált az irodalomban, így az aktualitást,
a "korszerűséget" követelő igények az elfogultságok világába
utalandók véleménye szerint: "nincs még valami a művészetben, ami
ily mértékben tiszavirág-életű, olyannyira efemer-jellegű volna mint az
újdonság". In: Füst Milán, 1997. 315.
[17] Uo. 190.
[18] Füst Milán: Általános lelki
jelenségek eredete. 1. Az élvezeti mérgek szeretete. In: Füst Milán,
1967. 625.
[19] "Az ember előre elképzeli
élményeit, s nyilván ez is serkenti aztán: hogy azokat utólag ki akarja
javítani, s nyilván ez is közrehat művészete létrejöttében s annál inkább:
mert, ha lelke érzékelhetetlenségéből valami érzékletes alakot ölt, és
külvilággá válik számára, ez megnyugtatóan szokott hatni reá." In:
Füst, 1997. 56.
[20] "A költő ugyanazt teszi, mint
a játszó gyermek; fantáziavilágot teremt, amit nagyon komolyan vesz, azaz
igen nagy affektusmennyiséggel ruház fel, miközben élesen elkülöníti a
valóságtól." S. Freud: A költő és a fantáziaműködés. In: Bókay
Antal-Erős Ferenc (szerk.): Pszichoanalízis és irodalomtudomány. Filum
Kiadó, Bp., 1998. 60.
[21] Uo. 61.
[22] Ha a korábbi interpretációt fenntartjuk,
akkor a fenti teóriák értelmében a műalkotás a művész számára alapvető
örömforrásként értelmeződik, következésképp az örömnek mint az affektusok
egyikének központi pozíciója azt eredményezi, hogy mind a freudi, mind
a Füst Milán-i elméletről állíthatjuk, hogy azokba az érzelmi jegyek igen
erőteljesen beépültek.
[23] Az ismétlés fogalmán keresztül
is adekvátan rávilágíthatnánk erre a párhuzamra, a freudi ismétlési
kényszer és a füsti ismétlésfogalom összevetésével. Az általános művészetelmélet
kapcsán azonban ezt most nem tesszük meg, hiszen a dolgozat a későbbiekben
még kitér az ismétlés központi szerepére, amikor a Füst Milán-i
szabad vers sajátosságait elemzi.
[24] Hogy ez mennyiben igazolható, illetve,
hogy egyáltalán mennyire hozható párhuzamba ez a két elmélet, s hogy valójában
milyen átfedések találhatók, külön vizsgálatot érdemelne, amelytől jelen
esetben eltekintünk; bár e kérdés nem teljesen érdektelen e dolgozat szempontjából
sem.
[25] In: Füst Milán , 1997. 146.
[26] Lásd Georg Groddeck: Könyv az ősvalamiről
(Részlet) Thalassa 1996/3.
[27] Vö. "A pszichoanalízis használata
az irodalom tanulmányozásában olyan redukáló műveletek alkalmazását sejteti,
amelyek nyomán a kreatív szövegek elvesztik gazdagságukat és helyükön elcsépelt
kategóriák jelennek meg, így a várva várt új történet helyett a már jól
ismert régieket kapjuk." In: Peter Brooks: A pszichoanalitikus
kritika eszméje. In: Bókay-Erős (szerk.), 1998. 42.
A továbbiakban P. Brooks felhívja a figyelmet arra, hogy a legalapvetőbb
probléma az, hogy a pszichoanalitikus kísérletek az irodalmi művek elemzésekor
újra és újra elvétették az elemzés tárgyát, hiszen főként a szerző, az
olvasó, illetve a szövegbeli fiktív szereplők alapján hoztak megállapításokat.
Ehelyett, emellett s ebben a jelen dolgozat szerzője is egyetért az
irodalmi és a lelki folyamatok közti megfelelések felderítésére nagyobb
odafigyeléssel kellene koncentrálni, s a pszichoanalitikus elemzéseket
főként az irodalmi szöveg szerkezete és retorikája felől kellene
megközelíteni. "Azt gondolom, hogy egy pszichoanalitikus szempontból
tájékozott irodalomkritika létrehozása azért szükséges, hogy erősítse az
emberi szubjektumok megértését az általuk és értük létrejött fikciók találkozási
pontjában." In: Uo. 45.
[28] Füsttel ellentétben Freud megmarad
a művészi élményfogalom klasszikus értelménél, s a műalkotást a művész
személyes, biográfiai eseményekre visszavezethető élményeinek közvetlen
kivetüléseként fogja fel. Jung esetében pedig a kollektív tudattalan magyarázza
meg azt a viszonyt, amely az élmény és a költői mű között fennáll.
[29] In: Füst Milán, 1997. 332.
[30] Uo. 339.
[31] Uo. 137.
[32] Annak ellenére, hogy a szubjektum-objektum
oppozíció használatát a modern filozófia többszörösen megkérdőjelezte,
a jelen írás mégis megtartja ezt az oppozíciót, főként azért, hogy egy
pszichopoétikai nézőpontból újragondolja azt. A szubjektum-, objektumfogalom
összetettségét, illetve tisztázatlanságát, (kimeríthetetlenségét?) egyébként
számos mai írás is problémaként veti fel. Lásd (vonatkozásaiban) Heller
Ágnes: A szubjektum halála? In: Heller Ágnes: Életképes-e a modernitás?
Latin Betűk, Debrecen, 1997.
[33] In: Füst Milán, 1997. 408. Füst
ezt a későbbiekben dionüzoszinak hívja, pontosabban azt állítja,
hogy az újabb esztétika nevezi ezt "dionüzoszi típusnak". Az
esztétikának nemcsak ez a pontja, de számos más is felkínálja azt a lehetőséget,
hogy összevessük teóriáit a nietzschei gondolatokkal. Ez az összehasonlítás
is legalább olyan érdekes lehetne, mint a freudi vagy a jungi, hiszen a
század eleji magyar Nietzsche-kultusz szintén nagyon ismert, de nem problémamentes
kérdés.
[34] In: Mátrai László: Élmény és
mű. Gondolat Kiadó, 1973. 49.
[35] In: Füst Milán, 1997. 489.
[36] Uo. 479.
[37] Uo. 175. Füst alkotás-lélektani
elképzelései azért érdekesek főként mert a poétikai, formai nyelv és a
költői szubjektum között átjárhatóságot feltételeznek, s ezt gyakran a
hagyományos alkotás-lélektani fogalmakkal írják le, mint például az ihlet.
"Az ihlet tehát valószínűleg formai tartalmú mindenekelőtt".
In: Uo. 172.
[38] Ezen a ponton is találhatunk további
analógiát a freudi koncepciókkal.
[39] In: Füst Milán, 1997. 86.
[40] Uo. 233.
[41] Uo. 87.
[42] Uo. 130.
[43] Uo. 129.
[44] Uo. 132.
[45] Uo. 130.
[46] Uo. 290.
[47] Uo. 288. Richard Rorty egy helyütt
ezt állítja a művészről: "Képes akar lenni arra, hogy életét saját
fogalmaival foglalja össze." In: R. Rorty: Esetlegesség, irónia
és szolidaritás. Jelenkor, Pécs, 1994. 114.
E meghatározás a Füst Milán-i esztétika ismeretében különösen érdekessé
válhat, s olyan interpretációs lehetőséget hordoz, amely a művészi szubjektum
és az általa megteremtett "sajátos fogalmiság" mint poétikai
nyelv közti kapcsolat vizsgálatára vállalkozhat.
[48] In: F. Nietzsche: A nem-morálisan
felfogott igazságról és hazugságról. In: Athenaeum 1992 I/3. 10.
[49] A Füst Milán-i teória nem iktatja
ki teljes mértékben a költői szubjektummal kapcsolatban az élményfogalmat,
hanem mint már említésre került csak a biográfiai értelemben vett,
s közvetlenül meghatározónak tekintett élményfogalmat nivellálja. A költői
élményfogalmat mint olyat, amely a poétikai nyelvet kíséri, megőrzi az
Esztétika, sőt hangsúlyos funkcióval is ellátja azt. Az élmény-koncepcióval
kapcsolatban Füstnél érdekes lenne továbbgondolni, hogy mi is annak a következménye,
hogy a költői szubjektum/szubjektum kategóriája mégis összemosódik nála
az előbbi javára.
[50] In: Füst Milán, 1997. 374.
[51] Füst élményfelfogásának radikalizmusa
ismerhető fel ezen a ponton. Erre az újszerűségre egyébként Lukács György
is felhívta a figyelmet, mikor a Jelentés Dr. Füst Milán "Tíz előadás
az esztétikából" című magántanári értekezéséről című 1946-os írásában
a következőket fejti ki: "Általában véve úgy áll a helyzet az esztétika
irodalmában, hogy azok a kutatók, akik az objektív mű elemzéséből indulnak
ki, gyakran helyeznek nagy súlyt művészi élmény és objektív mű inkongruenciájára,
míg ellenben azok a kutatók, akiknek kiindulási pontja a művészi élmény,
igen gyakran a homogeneitás viszonylatát tételezik alkotási folyamat és
mű között, egyenes úton igyekeznek levezetni a kész művet az azt létrehozó
élményből. Füst Milán mindjárt ebben a módszertani kérdésben eredeti álláspontot
foglal el. Igen nagy radikalitással helyezi kutatásai középpontjába a művész
élményét és az abból létrejövő alkotási folyamatot. E folyamat elemzésénél
azonban élesen az előtérbe helyezi a benne létrejövő összes belső ellentmondásokat.
Megmutatja azt a távolról sem egyenes vonalú, hanem ellenkezőleg, igen
tekervényes utat, amely az igazi művésznél, aki tudatosan előtérbe helyezi
a mű szépségének kérdését, az eredeti élménytől a mű megalkotásáig vezet.
Ezért Füst Milán álláspontja ebben a tekintetben az élmény és a műalkotás
szükségszerű inkongruenciája. (…) Ennek az igen fontos módszertani szempontnak
éles kihangsúlyozását és nagy számú beható elemzéssel való igazolását komoly
vívmánynak kell tekinteni esztétikai irodalmunkban." In: Kis Pintér
Imre (szerk.): Szellemek utcája. In memoriam Füst Milán. Nap Kiadó,
1998. 194-195.
[52] In: Füst Milán, 1997. 452.
[53] Uo. 425.
[54] Uo. 449.
[55] Az ismétlésről szóló Füst Milán-i
és freudi teóriák főként ezen a ponton mutatnak erős párhuzamot. Freud
többek között A halálösztön és az életösztönök című írásában az
ismétlésről és az ismétlési kényszerről hosszasan értekezik, rámutatva
arra, hogy a lelki mechanizmusok közül az ismétlés főképp a múlt feldolgozását
(összevetve: Füstnél a múlt kijavítása szerepel) szolgálja. S míg a tudattalant
elsősorban az ismétlési kényszer uralja, addig a tudatosra az újdonság
iránti fokozott érdeklődés jellemző. Füstnél hasonló elképzelést találunk,
mely szerint az emocionális, az indulati tartomány esetén az ismétlés igénye,
míg az értelemre, a racionális instancia esetén az újra való törekvés a
meghatározó.
[56] In: Füst Milán, 1997. 422.
[57] Nyilvánvalóan releváns elemzési
szempontnak tűnik annak megvizsgálása, hogy a Füst Milán-i szabadvers-felfogás
mennyiben tér el a korábbi, illetve későbbi, a magyar, illetve az európai
koncepcióktól, a whitmani, az elioti, vagy a magyarok közül például a kassáki
szabadvers-felfogástól, illetve a különböző koncepciók a poétikai megvalósulásoktól.
E dolgozat azonban a Füst Milán-i szituációra koncentrálás, szoros olvasás
igényével eltekint ennek a szempontnak az elemző kibontásától.
[58] A dolgozat fő célja elsősorban
a Füst Milán-i esztétika által leírt szabad vers vagyis teoretikus meghatározottságú
vers- és formafogalom vizsgálata, s ennek keretében az e köré épített
fogalomrendszer, diskurzus olyanfajta áttekintése, amely e beszédmódnak
a pszichoanalitikus beszédmóddal való kapcsolatát, s annak számos ellentmondását
igyekszik tisztázni; ebből következően magának a Füst Milán-i szabad versnek
- verseknek a részletes elemzésétől eltekintünk ebben a dolgozatban.
Azokat az általános formai jegyeket azonban nem hagyjuk figyelmen kívül,
amelyek lehetőséget teremtenek egy előzetes összevetésre, főképp azt a
kérdést feszegetve, hogy az Esztétika által körülírt és a valójában megalkotott
Füst Milán-i szabad versek hogyan találkoznak a pszichoanalitikus tanokkal
korreláló gondolatok jelenlétében.
[59] Ez a motívum összecseng a Kis Pintér
Imre által is használt Bori Imrétől vett "személytelen személyesség"
fogalmával. In: Kis Pintér Imre: A semmi hőse (Füst Milán költői világképe).
Magvető, 1983. 68.
[60] In: Rába György: A képzelet
szertartásai. Füst Milán költészete. In: Rába György: Csönd-herceg
és a nikkel szamovár. Szépirodalmi, Bp., 1986. 130.
[61] Rába hangsúlyozza, hogy ezekre
Gáldi figyelt fel. In: Uo.
[62] In: Uo. Rába ezt többek között
A hold című versen keresztül bizonyítja.
[63] In: Füst Milán: Napló I.
Magvető, Bp., 1976. l70.
[64] In: Abody Béla: A gondolkodás
látványa. In: Abody Béla: Félidő. Szépirodalmi, Bp., 1973. 24.
[65] In: Kis Pintér Imre, 1983. 149.
[66] E dolgozat szándékosan kihagyta
a Füst Milán-Jacques Lacan-párhuzam végiggondolását, kifejtését.
Legfőképp azzal az indokkal, hogy ez egy olyan, önmagában is igen bonyolult,
de kétségkívül érdekes probléma, amely valószínűleg egy következő dolgozat
tárgyaként szerepel majd. A kérdés nagyfokú relevanciáját többek között
az is indokolja, hogy Füst Milán és J. Lacan közvetett gondolati párhuzamán
túl, úgy tűnik ahogy erre Z. Varga Zoltán is felhívta a figyelmemet
egy közvetlenebb is létezik. Füst Milánnak egy 1936-os naplóbejegyzése
így szól: "Egy fiatal francia pszichoanalitikus, mint hallom, megírta
a tükör-stádiumot arról írt, amit húsz éve hirdetek, hogy >>minden,
ami van, lenni akar és tükröződni és azáltal is válik valamivé, hogy tükröződik<<".
In: Füst Milán: Napló II. Magvető, Bp., 1976. 344.
Ez a fiatal pszichoanalitikus Jacques Lacan volt, amiről pedig Füst hallott,
az a tükör-stádiumról szóló 1936-os előadása. Nyilvánvalóan nemcsak ez
a Füst által nyíltan bevallott gondolati analógia az a pont, amely kettejük
viszonyának elemzését sürgeti, hanem annak a kérdésnek a végiggondolása
is, hogy vajon mennyiben hozható párhuzamba kettejük Freud utáni pozíciója,
amely többek között Freud tanainak korrekcióját is elvégezte.
[67] In: Füst Milán: Gondolatok vázlata.
A külső és belső szemléletről. In: Füst Milán, 1967. 616.
[68] In: Füst Milán: Napló II.
1976. 160-161.